The Idea of Public Law

تم إضافة التحديث (1) وهو يحتوي على بعض الاقتباسات من الكتاب

قد أنهيت الآن الكتاب الأول للعام 2019 تحضيرا لمساق #القانون_العام_المقارن الذي سأدرسه الفصل الثاني من العام 2018-2019، وفيه يتحدث الكاتب وهو من المتخصصين في العالم في مجال القانون العام، مارتن لوغلن، من جامعة LSE، حول “فكرة القانون العام”. وأجمل ما وجدته فيه بعد قراءة الكتاب (حوالي 200 صفحة ولكن جزء كبير من الكتاب هو حواشي وتوثيق) هو وجود فصل يختم فيه المؤلف كتابه ملخصا أهم ما ورد في كتابه حول فكرة القانون العام حيث أنهى بأهمية اعتبار القانون العام حقلا منفصلا ضمن القانون، واعتبار القانون العام مرتبطا بالممارسة الحكومية أيضاً وليس فقط بالقانون الوضعي، وبأنه لا يعكس فقط قواعد قانونية وإنما مرتبط ارتباطا وثيقا في السياسة وبهذا فإن القانون العام بالأساس يعكس مفهوما للسيادة لا يكون ثابتا وإنما متغيرا لأنه مرتبط بكونه علاقة مستمرة بين الحكام والمحكومين وبالتالي فإن الاعتراض المرتبط ارتباط وثيق بعمل الحكومة هو جزء لا يتجزء من طبيعة القانون العام، حيث أن هناك حيل مختلفة لابقاء بعض المساحات المفتوحة في النظام وغير المحكمة لأن الناس طبيعتهم مختلفة وأولوياتهم واحتياجاتهم والأطر الأخلاقية التي تحكمهم أيضاً. كما أنه يرى القانون العام من مفهوم السيادة على أنه لا يعني الهيمنة المطلقة وإنما ايضاً تقييد ذاتي ضروري لضمان قيام السلطة العامة بالتمكن من الحكم – فالسيادة تمكن السلطة العامة. كما أنه ينظر للسلطة التأسيسية من مفهوم التمثيل فقط بحيث تكون آلية يتم من خلالها تجنب الثورات وتجديد السياسة بطرق ديمقراطية – وبهذا فقد صالح المؤلف من خلال مفهومه للقانون العام بين مفاهيم تبدو متناقضة ومن بينها حكم القانون، الديمقراطية، الدسترة، الخ.

أود أن أشارك هذا الاقتباس الذي وجدته مفيدا ويذكرني بحالتنا في فلسطين وهو مرتبط بمفهوم “reason of state” أو بالفرنسية “Raison d ‘ état” والتي تترجم بمصلحة الدولة العليا أو بمنطق الدولة. حيث يقوم المؤلف بنفي معان متداولة لهذا المفهوم ويقدم مفهوم يتلائم مع النظرية التي قدم لها.

So we can discount reason of state as an expression of some power-impulse and the claim that public reason is the reason of citizens conceived as an imaginary community of rational beings. When these are eliminated it becomes clear that the method of public law is reason of state. Pufendorf understood this in suggesting that ‘the dictates of natural law and those of “reason of state” will generally coincide in the sovereign’s duty to make civil law in accordance with natural law’.

….

Reason of state is a form of political reason driven by the need to ensure the survival and well-being of the state. Properly understood, it is a doctrine of civil prudence which, while remaining conscious of the fundamental interests of the state, recognizes that the state’s authority is strengthened through the imposition of restraints on its action. Whilst orientating itself to the juridical, reason of state must always be conscious of the political. Aligning itself with the rights and duties of rule, it retains an awareness of the need to maintain the capacity to rule. Reason of state is the reason of public law.

(Loughlin, The Idea of Public Law 2004, 150-151)

 

book 1-2019
تحديث (1) اقتباسات

 

[M]odern government generally employs ‘tactics’ rather than ‘laws’, and thus has the tendency to use law tactically or as ‘instruments of managerial policy’. P.27

 

The practice of governing is thus ‘composed of conventions and rules of speech, a vocabulary and a syntax, and it is continuously invented by those who speak it.’ P. 29, quoting Michael Oaskeshott (1975).

 

“Locating the concept of the political as an autonomous activity has been closely associated with the work of Carl Schmitt. Schmitt suggested that the concept of the political must rest on its own distinctions. Just as ‘in the realm of morality the final distinction is between good and evil, in aesthetics beautiful and ugly, in economics profitable and unprofitable’, the question Schmitt asks is ‘whether there is a special distinction which can serve as a simple criterion of the political’.3 The answer he provides is that political action is founded on the distinction between friend and enemy.” P.29, citing Schmitt (1932)

وهذه اشارة للوك حول السلطة التنفيذية والتي لا تنحصر فقط في تنفيذ القوانين بل يكون لها الاختصاص أحيانا التصرف بموجب سلطتها التقديرية وبدون تخويل تشريعي مباشر وأحيانا تتصرف خارج القانون بل عكس القانون لما فيه من مصلحة عامة.

Executive power is not simply the power of putting law into effect; it includes the ‘Power to act according to discretion, for the public good, without the prescription of the Law, and sometimes even against it’. Locke recognized that governmental power could not be reduced to law and that, of necessity, constitutions must allow for extra-legal governmental action. This is essentially a sphere of prudential action. P.48.

هذا تحليل رائع للصمت الذي نجده أحيانا في الدساتير والذي لا يكون فقط بسبب اغفال المشرع الدستوري لموضوع معين أو حتى اتفاق ضمني بين المتخاصمين والمختلفين للتوصل لاتفاق حول نص دستوري مقبول، بل أن ذلك قد يكون اتفاق على أن بعض القضايا يجب أن تبقى معلقة ولا يجب حسمها أثناء عملية وضع الدستور. وهذا يؤكد على نقطة مهمة بأنه لا يجب فقط التمسك بالنص الدستوري وفي النص القانوني وكأن فيه الحل لكل شيء. وهو ما يترك مجالا للعمل الحكومي لأن يتم بالمرونة اللازمة.

Modern constitutions, especially when colonized by lawyers, are prone to this type of orderliness, presumably because one of the basic legal myths is that an answer to any issue can be found in the body of the law. What we often fail to appreciate, especially when theorizing about constitutions, is that, despite their textuality, constitutions are replete with gaps, silences, and abeyances. More importantly, such silences are not just the result of an oversight. They may not even be the product of a truce between opposing defined positions. Abeyances, as Michael Foley notes, are ‘a set of implicit agreements to collude in keeping fundamental questions of political authority in a state of irresolution’. Far from being susceptible to orderly compromise, these silences and abeyances ‘can only be assimilated by an intuitive social acquiescence in the incompleteness of a constitution’. Being important aspects of the exercise of managing political conflict, obscurities are functional. Constitutions—and constitutional laws—are as much instruments in the on-going business of state-building as they are constraints on the practices of government. P.50.

Political power is not the same as force. It is generated through authority, that is, through the acceptance by the people of the legitimacy of a governing regime. P.50

“[P]olitics is rooted in human conflict arising from the struggle to realize our varying ideals of the good life.” P.52.

“Political rights, Montesquieu contends, ‘in no way consists in doing what one wants’; rather it must be seen as ‘the right to do everything the laws permit’.” P. 87.

“The constitution, as Justice Robert Jackson once explained, is not a suicide pact.” P. 91.

The end of the political and the end of sovereignty, according to Foucault:

Michel Foucault… has argued that… the political power generated by sovereignty is, through the processes of bureaucratization, being transformed into a general economy of discipline that now pervades society. This is what Foucault refers to as ‘the paradox of the relations between capacity and power’. A synthesis having been effected between political and economic power, Foucault contends that disciplinary power not only shapes social and political practices but is able also to structure human thought. As a consequence, the relationship between society and power—between the people and government—has been inverted and the regulatory force of governmental power, as a form of bio-power, is now applied to humanity itself. This new paradigm of governance without government marks the death of the subject, the destruction of the autonomy of the political and the end of sovereignty. P. 96.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s