التعددية القانونية كمدخل لفهم الظواهر القانونية في فلسطين: “القانون العشائري” كحالة دراسية (2019)

 

تنطلق هذه الدراسة من افتراض أن “التعددية القانونية” في فلسطين هي وسيلة لفهم الظواهر القانونية، كما أنها تشكل مدخلاً للدولة للتعامل مع الأنظمة المعيارية التي لا يرتبط وجودها بالدولة. لا تهدف هذه الورقة إلى وضع حدود بين قانون الدولة و”القانون العشائري”. بدلاً من ذلك، فهي تهدف إلى إظهار مدى أهمية وجود الفئتين، وأنه يمكن للعديد من المجالات المعيارية أن تتعايش داخل المجتمع الواحد. كما تهدف هذه الدراسة إلى تقديم توصيف لمزايا ومساوئ التعايش بين القضاء النظامي والقضاء غير النظامي أي نظام العدالة غير الرسمي في حل النزاعات من قبل القضاء العشائري أو من قبل لجان الإصلاح وتأثير كل منهما على الآخر. إن قبول التعددية القانونية والدعوة إلى استخدامها كمدخل لفهم القواعد ذات الطابع المعياري في فلسطين المعاصرة يعني ببساطة أن التدابير الإصلاحية، بما في ذلك الإصلاحات القانونية، من المحتمل أن تحقق أهدافها من خلال حساب دقيق يأخذ في الاعتبار محتوى ووظائف كل القواعد المعيارية القائمة بما في ذلك تلك التي لم تصدر عن الدولة. إن تجاهل الفسيفساء القانوني الغني أو الخريطة القانونية المعقدة المعالم في فلسطين سيعطي فكرة غامضة عن الواقع القانوني في الضفة الغربية وقطاع غزة. فالإصلاح القانوني الذي يهدف إلى بناء المؤسسات الديمقراطية وإلى تعزيز سيادة القانون في الضفة والقطاع والذي لا يأخذ بالاعتبار القواعد المعيارية غير الحكومية سيكون غير كاف وسيفشل بالضرورة.

 

This paper considers legal pluralism in Palestine a way to understand legal phenomena and the state’s attitude towards non-state normative orderings.

The aim of this paper, nevertheless, is not to establish boundaries between state-law and customary law. Rather, it aims at showing that both categories of law are in evidence, and hence that a multitude of normative fields can coexist within society. Instead, this paper describes the advantages and inconveniences of the coexistence of formal and informal justice in the territories under the Palestinian Authority’s control, as well as the influence of each system on the other.

Accepting legal pluralism and advocating for its use as a tool for the understanding of normative orders in contemporary Palestine means simply that measures of reform, including legal reform, are likely to achieve their aims only by careful calculation that takes into consideration the content and functions of existing non-state laws.

Ignoring the legal mosaic or legal map would give only an obscure idea of the legal reality in Palestine. Legal reform aiming at building democratic institutions and at enhancing the rule of law in Palestine that does not consider non-state law would hence be insufficient and would necessarily fail.

كلمات مفتاحية: #التعددية القانونية – فلسطين; #القانون العرفي – فلسطين; #الإصلاح القانوني – فلسطين.

Journal of Law

 

خليل، عاصم. “التعددية القانونية” كمدخل لفهم الظواهر القانونية في فلسطين: “القانون العشائري” كحالة دراسية. مجلة الحقوق، الكويت، العدد 3، 2019، 361 – 388.

Click here to download the PDF version.

Early version of the paper is also available in English. 

Khalil, Asem. “Formal and Informal justice in Palestine: Dealing with the Legacy of Tribal Law.” La tribu à l’heure de la globalisation, Etudes Rurales, no. 184, 2009, 169-183.

One thought on “التعددية القانونية كمدخل لفهم الظواهر القانونية في فلسطين: “القانون العشائري” كحالة دراسية (2019)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s