Paul Kahn, Origins of Order, Yale University Press (2019)

يعالج هذا الكتاب الصادر في العام 2019، والذي أنهيت قراءته للتو (256 صفحة بدون الحواشي) تطور القانون الدستوري في الولايات المتحدة ويقارن المؤلف بين الدستور والقانون الدستوري كمشروع (project) والدستور كنظام (system). يشرح الفرق بين المفهومين وكيف أن تبني أحدها يؤثر في طريقة فهم الدستور ومكانته ودور المحكمة في تفسير الدستور وتطبيقه. كما يشير إلى أن الخط الفاصل بين نوعي القانون – كمشروع أو كنظام – غير واضح المعالم عندما يتعلق الأمر في النظام الاجتماعي وكيفية تطبيق القانون في الجماعة.

في أول فقرة في الكتاب بكلمات بسيطة:

The term“law”has always had to do double duty. On the one hand laws are made through a political process. On the other hand, laws are discovered as a system already operating in the world. The legislative output of Congress is the first sort of law; the laws of thermodynamics are the second. When we focus on the social, however, the line becomes blurred. The social order is the site of our legislative projects, yet the very point of social science is to discover systemic laws operating within the community independently of anyone’s project of law creation.’My ambition in this book,in simplest terms, is to explore this ambiguity in law as it shows itself in American political and legal thought over the long nineteenth century,the period from the American founding to the Lochner Court of the early twentieth century. Over the course of that century,there is
a general shift from thinking of law-particularly constitutional law-as the product of a project to thinking of law as an immanent system.

  الكتاب يستحق القراءة ولكنه سيبقى كمرجع يمكن العودة إليه حول الكثير من القضايا – مثلاً عن طرف التفسير المختلفة للدستور، دور المحكمة في تطبيق الدستور، الفرق بين القانون الدستوري في الولايات المتحدة وقانون العموم والمشترك بينهما، علاقة القانون الدستوري في الولايات المتحدة بالقانون الدولي لحقوق الإنسان، مكان السيادة في النظام / المشروع والعلاقة بين الثورة والانقلاب والنظام والدستور. أنصح المهتمين بالقانون الدستوري بشكل عام والقانون الدستوري في الولايات المتحدة بشكل خاص باقتناء الكتاب كمرجع قيم يمكن العودة إليه حيثما كان ذلك ضرورياً. ولكنه أيضاً كتاب ممتع للقراءة المستعجلة لأول مرة.

كما وجدت بعض الاقتباسات الهامة تجدونها على الرابط التالي:  Kahn 2019 – Quotes.

20 thoughts on “Paul Kahn, Origins of Order, Yale University Press (2019)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s